Hira-Logo

چرا ورود باتری‌های لیتیومی در قسمت بار هواپیما ممنوع است؟

در اغلب وسایل الکترونیکی همانند لپتاپ و تلفن همراه از باتری های قابل شارژ لیتیومی استفاده می شوند. از آنجا که این مدل باتری ها مستعد خطرهای جدی‌ هستند، شرکت های هواپیمایی نیز قوانین خاصی را ” تحت عنوان کالای خطرناک ” برای حمل این باتری ها در فریت بار هواپیما وضع کرده اند که تابع شرایط حمل ویژه‌ای می باشد. حال سوال اینجاست که به چه دلیل باتری های لیتیومی خطرناک هستند و چرا بردن آنها به هواپیما با محدودیت همراه است؟

باتریهای لیتیومی چه خطراتی ایجاد می کنند؟

امروزه باتری های لیتیومی از وسایل جانبی ضروری محسوب می شوند زیرا بدون آنها دیگر لپتاپ، دوربین دیجیتال، تلفن همراه، تبلت و صدها وسایل الکترونیکی دیگر کاربرد آنچنانی ندارند. تقریبا استفاده از هرچیزی، مزایا و معایبی دارد و باتری های لیتیومی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند. به یاد داشته باشید اگرچه این باتری ها دارای مزایای زیادی هستند ولی خاصیت قابل اشتعال و انفجار بودن از بزرگترین معایب این باتری ها به شمار می آید.

گرم شدن زیاد، حرارت بسیار بالایی را در باتری های لیتیومی ایجاد می کند که می تواند منجر به آتش سوزی و انفجار شود. از این رو شرکت های هواپیمایی مانع حمل و ارسال هوایی وسایل الکترونیکی دارای باتری لیتیومی در قسمت بار هواپیما می شوند و مسافران تنها می توانند این قبیل وسایل را با خود به داخل کابین حمل کنند.

در سالیان گذشته، شرکت های هواپیمایی این مدل حوادث تلخ را بسیار تجربه کرده اند و جای تعجبی ندارد که آنها برای جلوگیری از این اتفاق، مجبور به وضع قوانین و محدودیت هایی برای حمل این باتری‌ها به داخل هواپیما شوند. زیرا انفجار و در ادامه حتی یک آتش سوزی کوچک و ساده در قسمت بار هواپیما می‌تواند حادثه ای جدی و خطرناک را رقم بزند. طبق آزمایشات انجام شده، باتری های لیتیوم-یونی مستعد خود-اشتعالی هستند و می توانند انفجاری تا دمایی حدود ۶۰۰ درجه را ایجاد کنند. این دما تقریبا به دمای ذوب آلومینیوم که در قسمت های مختلف هواپیما استفاده می شود نزدیک است!

بنابر آخرین آمار رسمی در سال ۲۰۱۷، حداقل ۱۸ حادثه آتش سوزی در هواپیما و فرودگاه ها رخ داده است که علت آنها وجود باتری های لیتیومی بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۶ به سی و یک حادثه رسیده بود. در هر هواپیما صدها وسیله الکترونیکی وجود دارد که همگی از باتری های لیتیومی قابل شارژ استفاده می کنند.

جیمز دیکرسون، فیزیکدان و محقق در آزمایشگاه ملی بروکلین در مورد خطرات بالقوه باتری های لیتیومی در هواپیما می گوید: «آتشی که این باتری ها ایجاد می کنند بسیار خطرناک است، زیرا حرات بالایی دارند و می توانند گازهای سمی منتشر کنند. حتی پس از آنکه این آتش ها به ظاهر خاموش می شوند باز هم قابلیت اشتعال مجدد دارند.

توجه نداشتن به ممنوعیت ورود باتری به قسمت بار هواپیما و قراردادن باتری لیتیومی در محموله موجب می‌شود تا بار شما در قسمت x-ray فرودگاه باز شود و در وقتتان اتلاف شود. کارشناسان حمل و نقل بین‌المللی هیرا بصورت رایگان ارزیابی بار فریت را در محل انجام می دهند و درصد اتفاق افتادن این دست مشکلات را به حداقل می‌رسانند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت هیرا فرابر افق میباشد.